Een petitie met meer dan 400 handtekeningen tegen de tractorsluis op Rietbroek kreeg geen response bij het schepencollege van N-VA-CD&V. De wegversperring krijgt nu een definitief karakter.
Herentals experimenteert verscheidene jaren met opstellingen om het sluipverkeer op Rietbroek te ontmoedigen.
'Schepencollege N-VA-CD&V pleegt pure broodroof'
De sluis verdeelt echter ook de bewoners in voor- en tegenstanders. Vooral garage Van Orshaegen en ook DHZ Verwimp zien in de maatregel broodroof. "Er staan amper 10 huizen in Rietbroek, maar zij kunnen nu bepalen hoe al het verkeer in een wijde omgeving moet rijden", reageert Karin Kerckhofs van de garage.
"Klanten die niet van Herentals zijn, geraken plots niet meer tot bij ons of moeten een heel eind omrijden. Voor onze verkoop van 2e-hands auto's is dat passerende verkeer van groot belang. De schepen voor mobiliteit (N-VA) was nergens te bespeuren en beantwoordt onze mails nooit..."
Het argument dat het obstakel voor meer verkeer in de omliggende woonstraten zorgt, wordt volgens de stad door de verkeerstellingen ontkracht: er is sindsdien minder verkeer in Rietbroek en Lange Eerselsstraat, terwijl dat in Veldhoven gelijk bleef.
"Gezien deze cijfers en de bevraging bij de bewoners kunnen we concluderen dat de situatie voor bewoners en fietsers veiliger is geworden", luidt het.
'Een zwakke traditionele politieke dooddoener', klinkt bij de ontevreden handelaars.
De garage krijgt de toelating om een aanduidingsbord naar hun zaak op het kruispunt met Wolfstee te plaatsen. Ook zet de stad extra verlichting bij de tractorsluis en komt er duidelijker signalisatie op de Lierseweg. De andere verkeersremmers verdwijnen. (mv)
Wordt vervolgd.